صFقة زواج كاملة جميع الفصول

صفقة زواج

 

مي بحب : طيب يلا بقي عشان المحاضره ياهانم

close

فرح بضحك : بينا ياكبير….

في احد المنازل الراقيه .. منزل يشبهه القصر حقااا..

صباح الخير ياماما .. اخبار صحتك أيه

أمينه(وهي تجلس علي كرسي متحرك: الحمدلله ياحبيبي ..

كريم (وهو يقبل يدها : ربنا يخليكي ليا ياست الكل .. هاا أم محمد جبتلك الفطار .. ولا لساا

 

 

أمينه : اه ياحبيبي فطرت واخدت الدوا بتاعي .. ربنا ما يحرمني منك

كريم بحب : ولا منك يــارب

نعم فهذه هي عائله الشاذلي …(من أكبر اصحاب الشركات في الشرق الاوسط … وكريم هذا هو من وريث هذه الامبراطوريه الضخمه بعد وفاة والده ..

اما أمينه فهي والدته ..أصيبت بالشلل بعد وفاة زوجها المحب الي قلبها من 5 سنوات .. فبعده لم ترغب بالحياه ولا اي شئ واصبحت منفرده بنفسهاا تماما

وتجلس دائما في غرفتهاا …
يتبع 🤔

 

 

في أحد الشركات الكبري… يدخل شاب يبلغ من العمر 28 عاما

خير ياعمي .. حضرتك طلبتني ..

محمود(وهو يترك ما بيده : أمتا هفرح بيك ياكريم وأشيل ولادك ، أنا خلاص مش هعشلك أكتر من كده

كريم : ياعمي أنا قولتلك مش هتجوز تاني خلاص

محمود بعصبيه : مش هسمحلك يا كريم تعمل كده

 

 

محمود بأسف : لازم تشوف حياتك ياكريم .. متخلنيش أحس بالذنب (كفايه أنا وأبوك جوزناك سلمي غصب عنك عشان بس نحافظ علي الامبراطوريه ديه .. ثم

بدء يتذكر ابنته (التي توفت )

فلاش باك!

امينه بعصبيه: أنت أتجننت يامحمود.. حرام عليك تظلم سلمي .. سلمي ما ينفعش تتجوز ولا تخلف أنت أيه كل ده عشان تحافظ علي الامبراطوريه ديه … مش

معني أن أنت واحمد الله يرحمه اتفقته علي كده أنا هوافق … أنسي يا محمود ولا أنا عشان بقيت عجزه خلاص … هتحدد بمصير أبني أنا مش هسمحلك

(واتفاقك أنت واحمد أنساه

 

 

في هذه اللحظه دخل كريم ..

كريم : أنا موافق ياعمي ..

أمينه: وانا مش موافقه

كريم (بأشفاق علي حال والدته: ديه وصية بابا ياماما وانا لازم انفذها .

ثم نظر لعمه (شوف ياعمي الوقت المناسب وانا مستعد

محمود بفرح شديد وهو يربط علي كتف ابن أخيه : كنت واثق انك مش هتكثفني وهتسمع كلامي…… ثم تركهم وذهب

أمينه بحزن علي حال أبنه : متسمعش كلام عمك يابني (سلمي مينفعش تتجوز الدكاتره قاله كده حرام عليكوا تظلموهاا …

 

 

كريم : أن هعرضهاا تاني علي أكبر دكاتره في أمريكااا

أمينه : طيب نفرض لو وافقوا وقالوا حالتها تسمح … أنت مابتحبهاش هتتجوز واحده مبتحبهاش وبتعتبرها زي أختك

كريم (وهو يحاول أن يخفي حزنه ويقبل يده والدتها : سلمي بنت عمي وانا أكتر حد لازم يقف جنبها هي وعمي …

أمينه : علي سعادتك ياحبيبي

كريم: للاسف ياماما .. ده واجبي (أنتي عارفه عمي بيتعبرني أبنه الي مخلفهوش .. أزاي مش هوافق علي طلبه ..

أمينه بحنان : ربنا يسعدك يابني

 

 

مرت الايام سريعا … وتم الأتفاق علي كتب الكتاب وسافر كريم مع سلمي لامريكاا…

الطبيب : أحنا هنعمل العمليه .. بس نسبه نجاحها50%والقرار قراركم

كريم : 50%

الطبيب : القلب ضعيف جداا مستر حسام …والافضل انهاا متعملش العمليه … بس في أمل عشان كده بقولك لو موافق اوك

كان كريم يجلس بجانب سلمي بالمشفي ..

سلمي بتعب شديد: انا عارفه أنت اتجوزتني ليه .. عشان ترضي بابا … بس لاء ياكريم أنت لازم تسبني (أنا خلاص حياتي لفترة وهتنتهي

كريم وهو يشفق علي حالها (فحتي لو لم يحبهاا كزوجه فهي أبنه عمه:

متقوليش كده ياسلمي أن شاء الله هتخفي والعمليه هتنجح

ثم مسك يدها بحنان وقبلها

 

 

سلمي بابتسامه حزينه : روحني ياكريم .. أنا عايزه أموت في بلدي .. ارجوك لو ليا خاطر عندكم نفذولي طلبي

وبالفعل عادت سلمي أرض الوطن .. وماتت بعد عودتهاا بيومين (ومن يومها لم يتزوج بالرغم من محاولات عمه الدائمه لكي يجعله يتزوج .. فهو يشعر بالندم

الان أتجهه بن أخاه

باكـــ
كريم بأشفاق علي حال عمه : صدقني ياعمي .. أنا فعلا مش عايز أتجوز ..وأوعدك اني هحاول أفكر

أبتسم له محمود بحب … ثم تركه كريم وغادر

حبيبي هو أنت هتيجي تتقدملي امتا

 

 

شادي (وهو يجذبها لحضنه : قريب أووي ياحببتي ..

ياسمين : يعني أمتا طيب .. أحنا بقالنا شهر أه متجوزين…وانت كل شويه تقولي لما اهلي يرجعوا من السفر

شادي : أنتي اه قولتي متجوزين ..

ياسمين(وهو تعتدل وتبعد عن حضنه وتغطي جسدها العاري: بس ده عرفي ياشادي

شادي (بتمثيل وهو يقترب منها : المهم أننا مع بعض ياحببتي .. وبعدين أنا نفسي أووي كمان زيك تبقي مراتي قدام الناس كلها بس هي فتره بس مؤقته…

 

 

ثم بدء يلمس وجهه بحنان (أنتي عارفه أنا بحبك قد أيه

ياسمين بغباء : عارفه ياحبيبي .. عشان كده أنا وفقتك علي الجواز في السر…ياخبر انا أتأخرت ياشادي

شادي وهو يجذبهاا لحضني مره اخري :لسا بدري ياحببتي

ونتركهم في هذا العالم … الذي يظنون فيه أنهم لوحدهم فقط .. لا ينظرون ان في الكون رباا يراهم .. وانهم يرتكبون في حقه اثما عظيما

أنتي جيتي ياختي … كل ده في كليتك(أكيد بتتسرمحي مع الشباب

 

 

فرح بحزن : الله يسامحك

كريمه : أنتي هتردي عليا يابت انتي … ثم بدأت في تمثيلها المعتاد

ياعبدالله … ياعبدالله شايف بنت بترد عليا أزاي (بسألها أتأخرتي ليه .. بتقولي ملكيش دعوه

فرح وهي تظر لهاا بشمئزاز .. ثم تركتها وذهبت

كريمه : أنت مش هتزعقلهاا ولا تقولها عيب … اهئ اهئ

 

 

عبدالله : خلاص ياكريمه متزعليش .. انا هنادي عليها اه وهزعقلها وهخليها تعتذرلك كمان

كريمه بأبتسامه خبث : لا خلاص بقي بعد ايه

عبدالله : فرح يافرح انتي يابنت

فرح : ايوه يابابا

عبدالله : اعتذري من ماما كريمه

فرح : هي مش ماما اصلا .. ومش هعتذر منها

عبدالله (وهو يمسك دراعها : تصدقي انك فعلا بنت قليله الادب .. اعتذري منها

 

 

فرح (والدموع في عينيهاا تحاول ان تمسكها امام تلك السيده قاسيه القلب : أنا أسفه … ثم تركتهم وذهبت سريعا الي غرفتها لتبكي علي حياتها وما تعانيه

فرح ببكاء (وهي تمسك صورة والدتها : شوفتي ياماما .. بابا بقي يعملني ازاي .. وحشتيني اوووي يااا لو كنتي عايشه مكنش بابا اتجوز الست ديه .. ثم

صمتت ومسحت دموعهاا (الحمدلله انا راضيه يارب ثم قامت لتؤدي صلاتها ..

ايه يابني ارحم نفسك .. كل حياتك شغل شغل

كريم (وهو يترك حسوبه وينظر الي صديقه عمر : انت رجعت امتا من العين السخنه

 

 

عمر : تمممت علي المشروع ورجعت علطول …ايه رأيك بقي نخرج بالليل نسهر في مكانا المفضل

كريم بأبتسامه : تصدق بقالنا فتره كبيره مخرجناش

عمر : أعملك ايه كل ما اقولك تقولي .. الشغل مش هينفع ده انت عقدتني …

كريم بأبتسامه : لاء خلاص النهارده هخلص الشغل بدري .. ونخرج انا محتاج فعلا اغير جو

أدخلي قدامي جوه .. كل ده يابت كنتي فين (ما الزفته الي جوه جات من بدري اشمعنا أنتي .. ايه عايزه الناس يقولوا ايه كريمه معرفتش تربي

 

 

ياسمين : في ايه ياماما .. كان عندي محاضره متأخره .. وكانت مهمه فأضطريت احضرهاا … وكمان انا مالي بالزفته ديه وهي اصلا في كليه وانا في كليه تانيه

…. سيبيني انام بقي عشان تعبانه

كريمه : ليه مش جعانه

ياسمين (بهيمنه : لاء انا جعانه نوم بس .. يلا بقي تصبحي علي خير يا كرمله

مالك بقي ياكريم سرحان في ايه

 

 

كريم بتنهيده : مافيش ياعمر

عمر : لاء في ياصاحبي .. هتخبي عليا (اوعوا يكون الموضوع ايه.. هو لسا عمك عايز يجوزك

كريم : ايوه ياسيدي ومصمم اووي المرادي

عمر : ما هو عنده حق ياكريم .. ما تشوف حياتك سلمي بقالها 3 سنين ميته .. وكمان أنت مكنتش بتحبهاا عشان نقول مش قادر تعيش من غيرها

كريم : فعلا مكنتش بحبهاا .. بس انا مش عايز اتجوز (الجواز بالنسبالي مشروع فاشل ..

 

 

عمر : بس ديه سنة الحياه ياكريم…ثم قال بدعابه ( وكمان مين عالم يمكن يجي اليوم الي تقع فيه لشوشتك وتحب وتتجوز وتخلف كمان

كريم بضحك : ياا ده انت خيالك واسع احب واتجوز واخلف ..

عمر : بكره هتشوف وانا واثق ان اليوم ده هيكون قريب

ثم بدأوا يتحدثون في امور عامه وعن بعض ذكرياتهم….

مالك ياعم عبدالله شكلك تعبان …

 

 

كان كريم يحدث عبدالله وهو يضع له فنجان القهوه بجانبه

عبدالله : مافيش ياأستاذ كريم .. شويه تعب

كريم بأبتسامه: لو حاسس انك تعبان ممكن تروح ياراجل ياطيب.. ثم بدء يخرج بعض النقود من جيبه واعطاه له

عبدالله بحب : ربنا يحميك لشبابك يابني .. ويرزقك بالرزق الحلال الواسع .. ويديك علي قد نيتك .. ثم تركه وانصرف

الكتاب اه ياستي … ذكري فيه ولخصي براحتك

 

 

فرح بحب : ربنا يخليكي ليا يامي .. ان شاء الله هرجعهولك علطول

مي بحب : براحتك ياحببتي … انا اصلا مش هذاكر الماده ديه دلوقتي

فرح : طيب يلا انا بقي سلام … عشان متأخرش واسمعلي كلمتين مش كويسين

مي (بأشفاق علي حال صديقتها : ماشي ياحببتي سلام

جاءت فرح الي المنزل ووجدت ياسمين تجلس علي الtv بلا مبالاه وتسمع الاغاني بأندماج

 

 

فرح : السلام عليكم

ياسمين : وعليكم السلام ياستي ..

فرح : هو بابا لسا مرجعش من الشغل

وكادت ياسمين ان تخبرهاا بما حدث لوالدهاا …ولكن رن هاتفها
يتتبع 👇👇

أيوه ياماما .. أه اهي جت .. ماشي هقولها

 

 

فرح بقلق: فيه أيه …مالك بتبصلي كده (بابا فيه حاجه

ياسمين بلا مبالاه : اصله في المستشفي .. لم تنتظر فرح ان تكمل حديثها معاهاا.. وفرت ذاهبه للمشفي

عبدالله بتعب شديد: فين فرح ياكريمه .. جيبيهالي حالا

كريمه : اتصلت بيها وجايه

عبدالله : بسرعه ياكريمه .. خلاص مش فاضل كتير

 

 

في هذه اللحظه وصلت فرح ..

فرح ببكي: مالك يابابا… فيك ايه

عبدالله : سامحيني يابنتي .. مكنتش ليكي الاب الي يستحقك ظلمتك كتير وجيت عليكي .. ثم نظر لكريمه بكرهه ..ابقي افتكريني يافرح وادعيلي ياحببتي

فرح بدموع : انت ليه بتقول كده يابابا … اوعي تسبني لوحدي انا ماليش حد غيرك .. هتسبني زي ماما (وكمان انا مش زعلانه منك

عبدالله بدموع : خلاص يابنتي انا دلوقتي بين ايد ربنا (ابقي روحي لكريم بيه هوالي هيساعدك ويقف جنبك … ثم تركها ورحل الي العالم الذي سيذهب فيه

كل منا ولكن للاسف دائما ننساها ونظن بأننا سننعم بالدنيا دائما

فرح ببكاء شديد : لاء يابابا كده هتسبني لوحدي .. طيب انا هعيش ليه ولمين …ثم صرخت صرخه دوت كل ارجاء المشفي

كانت لاول مره تنظر لها كريمه بأشفاق..

 

 

مرت ايام العزاء بتثاقل شديد .. كانت دائما حبيسة غرفتهاا لا تتحدث مع احد ..

كانت كل ما تفعله تصلي وتقرء القراءن

مي وهي تشفق علي حال صديقتها : ده امر ربنا ، وانتي انسانه مؤمنه وراضيه بقضائه

فرح بدموع : انا راضيه والله راضيه (بس الفراق صعب .. ماما راحت وبابا برضوه .. عارفه انا عمري ماكرهته هو برضوه كان حنين اووي بس كان بيضطر يجي عليا

 

 

عشانها عشان متفضلش تعكنن عليه حياته … مكنتش بزعل المهم هو يكون مرتاح بس خلاص هو راح وسبني لوحدي

مي وهي تحتضن صديقتهاا : ادعيلوه يافرح .. وخليكي قويه (ربنا مبينساش حد ..

وكمان فين كلامك عن الصبر والتحمل .. هاا

فرح بدموع : الحمدلله

 

 

بتقول ايه عمي في المستشفي انا جاي حالا..

كان يسرع بسيارته(يفكر ماذا سيحدث له اذا تركه ايضا عمه ورحل …

ها يادكتور عمي ماله

الطبيب: استاذ كريم انا قولتلكم مليون مره بلاش اجهاد علي صحته القلب مش مستحمل .. هو دلوقتي في العنايه المركزه ولو مرت ال 48 ساعه علي الخير

.. يبقي عمك اتكتبله عمر جديد .. لان المرادي بجد الحاله متاخره… ثم تركه الطبيب وذهب

 

 

كان يقف أماما غرفته وينظر من الزجاج عليه (كان دائما حنون عليه كان مبثابة الاب ..

بل الاب حقا .. فوالده كان دائم السفر ام عمه كان دائماا معه يرعاهه مثل ابنه تماما ..

حتي انه كتب كل ما يملكه له واصبح هو الوريث الشرعي لتلك الامبراطوريه الضخمه

(ولكن هل للمال فائده مدام من نحبهم يتركونه ..

عمر وهو يربط علي كتف صديقه : طمني ياكريم ، اخباره ايه دلوقتي

 

كريم : للاسف الحاله متأخره

نظر عمر علي صديقه واشفق علي حالته تلك ….

مضي اسبوع علي وفاة والد فرح

كريمه بقسوه: ايه هتفضلي كده .. لو فكره اني هصرف عليكي انسي انا كفايه عليا بنتي وكمان المعاش بتاع ابوكي عباره عن ملاليم يعني مش هيكفينا .. ف

 

 

زي الشاطره تدوريلك علي شغل (ثم قالت بصوت واطي ولكن سمعته فرح : عقبال كمان ما تغوري من البيت داهيه تاخدك زي ابوكي

فرح بانكسار: انا اصلا كنت نزله أدور علي شغل

كريمه وهي تجلس علي الكرسي امام مكنة الخياطه : شاطره .. هو ده الي لازم تعمليه

ذهبت فرح وظلت تبحث عن عمل … ولكن لا يوجد (فهي مازالت طالبه …جلست علي احد الارائك بتعب ثم بدات تتذكر بعض لحظاتها مع والديها

 

فلاش باك !

حلوه اووي العروسه ديه يابابا .. ثم جريت لحضنه وقبلته

عبدالله بحنان : عجبتك ياحببتي

فرح بحب : ايوه يابابا جميله اوووي

 

 

زينب بتعب(والدة فرح : ليه بس ياعبدالله كده مكنتش جبتها شكلها غاليه وصرفت كل الفلوس الي معاك

عبدالله (وهو يقترب من زوجته بحب :هو احنا عندنا كام فرح .. وكمان جبتلك الدوا اه .. اصل احمد بيه ربنا يكرمه ادانا مكافأه بسبب نجاح مشروع كده

زينب : ربنا يخليك لينا يارب

باك…
كانت تتذكر وتبكي في صمت فقد رحلوا من كانوا هم كل الحياه لها (فبعد وفاة والدتها قد تغيرت كل شئ .. أصبح والدها دائما مهموما .. ثم تزوج تلك السيده

 

 

قاسيه القلب ..التي رشحه له أحد اصدقائه
فلاش باك !!

كريمه بدلع : اكيد ياحبيبي فرح ديه زي بنتي ياسمين بالظبط متقلقش هخلي بالي منها كويس ..

عبدالله بأطمئنان وهو يذهب لعمله بعد ان تزوج تلك السيده : ربنا يخليكي لينا ….عايزه حاجه اجيبهالك وانا راجع

كريمه : شويه خضار .

بعد ان تركهاا عبدالله وخرج .. ياماما البت ديه خدت العروسه بتاعتي

فرح : والله العروسه ديه بتاعتي انا

كريمه بحده (وهي تمسك فرح من شعرها : مش عايزه اسمع صوتك فاهمه .. يلا انجري اعمليلي شاي

 

فرح بدموع : بس انا مبعرفش اعمل

كريمه بغلظه : يبقي تتعلمي ..ثم نظرت لابنتهاا المدلله (تعالي ياحبيبت ماما … وخدي العروسه اه

كانت فرح تقف وتنظر عليهم وهي تبكي بصمت (كانت تراهه تحتضن ابنتها بحب .. اما هي بدأت معاناتها … من كل شئ من اهانه وضرب حتي انها حرمتها ان تعيش طفولتهاا.

افاقت فرح من ذكرياتها تلك .. ومسحت دموعهاا وذهبت لتكمل بحثها عن عمل مره أخري …

معلشي ياحبيبي مكنش ينفع أخرج الفتره الي فاتت اصل جوز ماما مات

 

 

شادي بزعل مصطنع : ده انتي حتي التليفون مكنتيش بتردي عليا

ياسمين وهي تقترب منه بدلال خلاص بقي متزعلش … هاا بقي هتعزمني فين (انا المود بتاعي زي الزفت

شادي (وهو يفتح باب السياره لهاا : في المكان الي تختريه

ونتركهم في عالمهم تلك

ايه يابنتي مبترديش علي تليفونك ليه
فرح بتعب : معلشي يامي ، مكنتش سماعه

مي : انتي فين اصلا ، شكلك بره البيت

 

 

فرح : اه انا بدور علي شغل

مي باشفاق : هاا طيب لقيتي

فرح : للاسف عايزين حد عنده خبره

مي : طيب انتي فين وانا اجيلك

وصفت لهاا فرح المكان وذهبت لهاا مي

 

 

هاا يادكتور عمي اخباره أيه دلوقتي ، أنا ممكن اسفره امريكا بطياره خاصه

الطبيب : صدقني يا أستاذ كريم ..مافيش حاجه هيعملوه اكتر من الي احنا هنعملها

.. ادعيله ان ال 48 ساعه تعدي علي خير .. ثم تركه وانصرف

مي : هتعملي ايه دلوقتي ..

فرح : مش عارفه يامي.. أنا موافقه علي اي شغلانه مش مهم

ثم بدأت تتذكر عندما قال لها والدها أن تذهب لشخص أسمه كريم

فرح : بابا قبل ما يموت قالي اروح لصاحب الشركه الي كان بيشتغل فيها

مي : وقاعده من الصبح تلفي طيب يلا تعالي نروح

 

 

فرح : يعني هما الي هيوافقه بيا …

مي: يابنتي اكيد باباكي الله يرحمه كان واثق ان الشخص ده هيساعدك عشان كده قالك عليه

.. وتعالي نروح مش هنخسر حاجه
ذهبت الفتاتان معاا

مي : ايه ده ديه اكبر شركات الاستثمار في الشرق الاوسط

فرح : انا بقول نروح احسن

مي يابنتي يلاا بقي (أنا متفائله خير وكمان أه حتي تسألي عن أجراءت معاش باباكي هتاخديه أمتا

ممكن لو سامحتي اقابل استاذ كريم

السكرتيره (وهي تنظر لها ببرود: عندك مقابله معاه يا انسه

فرح : لاء يافندم

السكرتيره : اولا استاذ كريم مش موجود .. ابقي تعالي بعد اسبوع

 

” رواية صFقة زواج ” لتكلمة الجزء التالى من الرواية اضغط هنا?⏬???

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top