رواية العاشق ?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير)

رواية العاشق  كاملة  جميع الفصول  من الفصل الأول إلى الأخير https://news188media.com/25k/?p=4720

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

ميليسا سكت شوية و بعديها هزت راسها بالإيجاب و هي بتقول برعشة في صوتها من العياط و قالت عن إقتناع : ماشي يا مراد ، أنت معاك حق فعلآ ، واحد زي أدهم دلوقتي فعلاً تصرفاته مش طبيعية بالنسبة لوجع قلبه صح .
مراد أتنهد بهدوء و خدها في حضنه و طبطب عليها و هو بيبوس راسها و قال بهدوء و حنان : كل حاجة بتحصلنا من ربنا خير يا ميليسا ، و الله أعلم المستقبل فيه اي ، و أتأكدي إني هفضل معاكي و جانبك علطول ، أنتي و

close

 

سلمي أغلي حاجة بملكها في الكون دا كله ، و مش عاوز أي أذي حتي لو بسيط يجي فيكوا ، أنتو متعرفوش أنا بحبكوا أد اي و بخاف عليكوا ازاي ، أنا مليش غيركوا .
عدي أسبوعين علي الوضع دا و تقريباً كانوا أسبوعين هاديين ، ميليسا رغم حبها ل أدهم لكن اقتنعت ب كلام مراد الي كانت المفروض تفكر فيه من الأول بس الحب عامي عيونها ، حاولت تبعد عن أدهم بكل الطُرق ، لكن أدهم الي

 

كان مصمم يقرب منها ، كانت بتبعد خطوة و هو يقرب ألف ، بس مكنش عارف يأذيها ، في كل مرة كان بيشوفها فيها كان بيبقي هينفذ خططته معاها لكن كان بيقف و ميقدرش يعمل كده ، لحد ما بقي مش فاهم نفسه ، و عدي شهرين كمان ، و في خلال الشهرين دول رحمه و يامن أتجوزوا و الكل كان فرحان جدآ بيهم ، و سافروا سوي عشان رحمه تعمل العملية ، أما سالي و تميم ف كانوا بيجهزوا لفرحهم هما كمان ، مراد و سلمي تعلقهم بيزيد

 

لبعض أكتر و حبهم و إحترامهم و تقديرهم لبعض ، مفيش حياة زوجية من غير مشاكل و إلا مش هتبقي حياة ، المشاكل مش مع المتجوزين بس ، دي في أي علاقة في الدنيا ، صحاب ، قرايب ، أخوات ، مخطوبين ، و أكيد مراد و سلمي كانوا بيتخانقوا ، بس عُمر الخناق ما ضيع المحبة الي بين قلوبهم ، و الشاطر الي يعرف يتغاضي أي

 

مشكلة مع شريك حياته من غير ما تكبر ، و الجدع الي يعرف يمتص غضب الي قدامه خصوصاً لو بيحبه ، أتخانقوا و أتصالحوا و أختلفوا في الرأي و أتفقوا ، بس دا ميمنعش إننا هنفضل نحب الي بنحبهم سواء الشريك أو حد غالي علينا ، و عُمر المشاكل ما تقلل من احترام و تقدير حد ؛ لأن دي طبيعة و فطرة الحياة .
في الشركة .

 

مراد : مجلة تصاميم فساتين ****** خلصتي ترجمتها يا سلمي صح ؟؟ .
سلمي : أيوه خلصتها ، و الصفقة الي يامن و تميم عملوها قبل ما يامن يسافر الحمد لله جت في صالحنا ، و الإتفاق الي أنت عملته مع الوفد الفرنسي فاد الشركة كتير الحمد لله .
مراد أتنهد ب راحة نفسية و قال : الحمد لله ، و أخيراً الوضع في الشركة بدأ يتصلح .

 

سلمي بإبتسامة : الحمد لله ، ميليسا هتيجي أمتي صح ؟؟؟ .
مراد : كلمتها و قالت ربع ساعة و هتبقي هنا .
المجهول : نفذ ، عاوز في أقل من عشر دقايق نص الشركة دي علي الأقل تكون مولعة ، لازم أدهم السيوفي يعرف هو بدأ اللعب مع مين ، نفذ بهدوء و مش عاوز أي غلطة .

 

مجهول ٢ : أمرك .
في مكتب أدهم .
يوسف بإبتسامة : مالك ؟؟؟ .
أدهم ساب القلم الي كان ماسكه في إيده علي المكتب قدامه و حط راسه بين كفوف إيده و قال : خلاص حاسس إن هيحصلي حاجة من كتر التفكير يا يوسف ، بقيت حاسس إني وحش أوي ، حتي أقرب الناس ليا و أكتر واحدة

 

وقفت جانبي فكرت في أذيتها .
يوسف بإبتسامة : و أذتها ؟؟؟ .
أدهم رفع وشه ليه و سكت لحظات و بعدها قال بهدوء : مقدرتش ، و الفترة دي هي بتبعد عني ، و أنا مش عاوزها تبعد ، مش عشان عاوز أضرها ، لكن عشان أنا عاوزها تبقي معايا ، يوسف أنا ليه كده ؟؟؟ ، ليه بني آدم الكل

 

بيكرهه كده ؟؟ .
يوسف بإبتسامة : محدش بيكرهك يا أدهم ، أنت بس الي شيطانك تغلب عليك ، بُص يا أدهم أحنا صحاب و ملناش غير بعض ، هسألك سؤال و ترد عليا ، أنت أخر مرة صليت فيها و دعيت ربنا أمتي ؟؟؟ .
أدهم سكت .
يوسف بإبتسامة : شوفت سكت ازاي !! ، أنا معتقدش إنه من قريب ، الفكرة يا أدهم إنك بعدت عن ربنا ، و الي

 

بيبعد عن ربنا بيشوف الهلاك في حياته كلها ، مش هقولك أنا متدين و قريب أوي من ربنا ، لكن بحاول أكون إنسان فيه مواصفات الإنسان الصالح ، ببعد عن ربنا مرة و أفوق و أقرب مليون مرة و أذنب مرة و أتوب مليون و أديني بجاهد في نفسي ، و معظم الناس كده علي فكرة ، بنحاول نكون كويسيين إلي أقصي حد ، مش هقولك مبنغلطش عشان هكون ساعتها بكدب عليك ، لإننا بشر و بنغلط ، بس الشاطر فينا الي يتغلب علي شيطانه و لهوه

 

و يقدر يبقي قريب من ربنا علي أد ما يقدر ، ياما ناس بتقولك يوووووووه هو أنا عشان مبصليش و حياتي بايظة ف هتقولوا دا عشان سايب الصلاة !! ، و بياخدوا الموضوع بتريقة يا أدهم ، مع إن فعلاً و من غير مبالغة الصلاة هي علاج لكل حاجة وحشة في روح النفس البشرية ، و بالفعل حياتك مش هتتعدل غير لما تصلي و تقرب من ربنا ، نقي قلبك يا أدهم ، و قرب من ربنا ، و صلي ، و أدعي و لح علي ربنا يريح قلبك ، و فكر في مراد الي عمره مأذاك ،

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top