رواية ميراث العشق ?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير)

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

آدم . و آدم مراد. بيسمعو بصدمه كبيره ..
تيم : بتوعد محدش هيجيب حق مريم غيرى. ولو سمحتو عايز منكم وعد إن ميرو متعرفش حاجه او انكم عرفتو لانى وعدتها بكده ..
. أما بالنسبه للخطوبه انا وقتها خوفت وحسيت انى خايف اخسرها وفكرت هستنى ايه. ؟ واتقدمتلها ..

close

 

وبعد كدا . اتفقوا انهم هيدورو ع الجرسون والشاب ده ولما يوصلوله ..
تيم الل هياخد حقها وعايز يعرف مين الل عمل كدا ومين الجبالى ده الل بيشترى الموت ببلاش .. تيم خرج بسرعه ومش عايز يقابل ميرو.
وبعد كدا. بدؤو بالتحريات. تيم وصف شكل الجارسون ل آدم مراد وجدو .

 

. وحاولو يوصلو لصاحب الرقم . لكن كان من غير اسم . ومقفول.
.وامبارح تيم جاتله فكره. وراح ع الفندق مع آدم مراد . وتيم طلب السي في بتاع الجارسون . واخدو معلوماته . وآدم مراد . جاب

 

الجارسون .وجاب عامر عن طريق الجارسون .. واتصل ع تيم .
عوده للوقت الحالي ..

عوده للوقت الحالي…..

 

بعد شويه . ف الطريق .
آدم مراد : سايق العربيه واخد تيم معاه. وشايفه تايه وسرحان ومصدوم وساكت. وركن العربيه. وقال ايه ياتيم مش هتفهمني ؟
تيم : رفع عينيه ل آدم وبصله كتير كأنه سرحان ..

 

آدم مراد : شاف دموع متحجره ف عيون تيم ..وقال مين كامليا دي ياتيم ؟
تيم : بيأس وخيبة امل . دمعه نزلت منه غصب عنه . وقال ف اللاوعي دي مراية مريم .
آدم مراد : كشر عينيه . وقال مراية مريم؟ مش فاهم حاجه؟

 

تيم : دخل ف عالم تانى ..ونسي آدم تماماً . واتكلم . بتوهان .
. مريم؟ وابتسم بفرحه. مريم محدش لمسها هههه ايوه محدش لمسها .
.عارف انا كدا مش عايز حاجه تانى . حتى لو مبتحبنيش مش مهم صدقنى .
.انت متعرفش انا فرحان قد ايه .لما مريم تعرف انها …؟ ههههه احلا خبر سمعته ف حياتى .

 

(خبر يشبه الجنه ).
اصل مريم متستاهلش كدا ابدا . دي ملاكي . ملاك ع هيئة بشر .
.انا ع قد ما انا زعلان إن مريم مبتحبنيش .. ع قد ما انا فرحان اوي ليها .
. تعرف مريم دي تشبه قوس قزح بالوانه وجماله الل بيخطف .
.وبعدها كمل بحزن. وقال بس لما مريم تعرف الحقيقه كدا هتبعد عنى وهترجع لل بتحبه . انا مش عارف ازاى هقدر اعيش من غيرها.

 

بعد مافرحت انها من نصيبى . كانت امنيتى إن ميرو تحب تيم ..
آدم مراد : بيسمع تيم بتركيز . وفهم كل حاجه. وضحك بصمت ع عشق تيم . وافتكر نفسه زمان لما كان مفكر تيم بيحب ارين . وربت ع كتف تيم وقال . تعرف ؟
تيم : فاق من شروده. وانتبه .وبص حواليه . شاف نفسه ف العربيه ..وبص ل آدم ف نظره معناها انا جيت هنا ازاى ؟
آدم مراد : حس بيه لانه اكتر من عاشق . وقال ميرو اختى مش بتحبك ياتيم ..

 

تيم : غمض عينيه بوجع كبير جدا ..وسكت ..
آدم مراد : كمل بمكر . ميرو اختى عشقها ليك عدى المدى يا…..دكتور ..
تيم : فتح عينيه بصدمه كبيره جدا وقلبه بدء بالنبض من تانى ودقات مختلفه وخفقان .ودقات مسموعه . وبيتنفس بصوت مسموع . وقال ا.انت بت …بتقول ايه يا آدم؟
آدم مراد : هههههههه .. وشغل العربيه . وقال يدوبك نروح عشان نلبس وانت كمان تلبس يا ..عريس هههه وهقولك ف الطريق كل

 

حاجه . بس قبلها قولى مين كامليا مراية مريم دي ؟
——————بقلمي مريم نصار.
بعد شويه ..فيلا زياد جمال ..
زياد : ماكى ابنك ياسو فين؟

 

ماليكه : ف الجنينه نزل البيسين ياحبيبى . بس الل مزعلني بيقولى مش جاي الفرح .. وهيبقى موقف وحش منه .
.انا مش عارفه ماله امبارح وانهارده . حابس نفسه ودلوقتي بقاله ساعه واكتر ف الميا. كدا هنتاخر ع الفرح . باقى 4 سعات بس . ولسه مجهزناش..
زياد : ابتسم بتمثيل . اهدى يا حبيبتي وهنوصل قبل الميعاد إن شاء الله وياسين هيروح الفرح متقلقيش. انا نازل ل ياسو .. ونزل .
ياسين : ف البيسين . ومخنوق وكل مواقف ميرو بتيجى قدامه . وبيجاهد ينسى لان كدا حرام ومينفعش مجرد التفكير ف حاجه بقت

 

محرمه عليه . وكل مايفتكر يعافر برفض الفكره ..
زياد : بحزم .. مش كفايه كده ياحضرة الظابط؟
ياسين : فاق ع صوت ابوه . وبصله وسكت ..
زياد : بجديه . ايه هتفضل كدا لحد امتى .مش هتفوق بقى ؟

 

ياسين : خرج من الميا . وقال انا كويس يابابا..
زياد : بصوت جهوري . لأ ياكابتن انت مش كويس . انت حسستنى إن خلاص نهاية الكون .
وكمان بتهرب ومش عايز تروح الفرح .

 

. ايه مش هتفوق لنفسك . انا عمرى ما ربيتك ع الضعف ده.؟
. امك كل يوم بتسالنى ابنك متغير . وانا اكدب عليها.

 

. اختك لاحظت بُعدك عنها وقالت ياسين مبقاش يسأل عليا. حتى الشركه بطلت تجيلى لما تكون فاضي . ايييه؟ ياحضرة الظابط ؟ اومال لو مكنتش ف شرطه كنت انتحرت ؟
ياسين : بابا انا……
زياد : بنفس النبره . انت هتدخل دلوقتي وتغير هدومك . وتلبس احسن بدله . وتقنع نفسك ومن دلوقتي انك عمرك ما حبيت نهائى.

 

وبرضو تقنع نفسك أنك ف يوم هتقابل الحب الحقيقي الل بجد . انت فاهم يا ياسين ؟
ياسين : هز راسه .فاهم يابابا ..
ف السنتر .
البنت : يلا يا عرايس عشان تلبسو الفساتين

 

ليليان : قامت بحماس ممزوج بخجل ومبسوطه جدااا ..
تمارا : قلبها بيدق وقامت ومحرجه ..
البنت باستغراب . فين انسه مريم ؟
آرين : مريم بتصلي العصر جوه ..
البنت : بابتسامه . تمام . حضراتكم هاتصلو قبل ما تلبسو ..

”رواية ميراث العشق ” لتكلمة الجزء التالى من الرواية اضغط هنا?⏬???

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top