رواية عروسي الهAربه جميع الفصول كاملة

عروسي الهاربه

 

-بكرا هيبدأ العام الدراسي وانا في اخر سنه في الكليه ممكن اروح
اتنهد _ممكن ممكن ياوتين
-شكراا اووي
خلص اكل وقام وباس جبهتي بهدوء وقال_ابقي حضري انت الغدا

close

بصتلوا بنفس البلااهه-هاه
ابتسم وسابني ومشي
هو مينن د!!!!

د الشخص اللي اجبرني اتجوزوا امبارح
وطبعا عشان انا شغاله هناا من فتره عارفه الاكل اللي بيحبوا وقررت اعملهولوا ك شكر لي
علي الغدا
-مراد جيت يلا روح غير وتعالي عملالك الاكل اللي بتحبوا

_بس انا مش جاي لوحدي
-ايهه معاك ضيوف
خرج من ورااه تيم وجري حضني
حضنتوا جاامد اووي وانا ببوسوا ف علي وشوا

بعد شويه وقت
_م خلااص بقاا رااعي اني واقف
بصتلوا ب استغراب

ومهتمتش اعرف بجد يقصد ايهه غيران او بيهزر كل اللي كان شاغلني تيم
اتغدينا واليوم عدا
تاني يوم علي الفطار
_انا نقلت تيم في مدرسه قريبه من هنا بدل الداخليه

-مراد، بجد انا مش عارفه اشكرك ازاي بجد شكراا اووي
_العفو ياستي
-يلا خلص يا تيم وانتِ كمان هوصلكوا ب العربيه
بصتلوا بزهول وصدمه

نزلنا تيم قدام مدرستوا بعد ما مراد وصاه انواا يكون صدقات جديده ويتعامل ب أدب ولطف مع مدرسينوا وزملائوا
قدام الكليه
كنت هفتح الباب وانزل لكن مراد مسك ايدي ومنعني
_استني-ايهه؟!

ميل علي خدي وبا”سني
حطيت ايدي علي خدي
-ا انت عمل ايي انت واحد قليل الادب علي فكره
قرب مني تاني وقال بحده مصطنعه

_اييه
-و ولا حاجه انا هنزل
مسك ايدي تاني
-ايهه تاني

_ خدي
يصيت ب استغراب كان ماسك تليفون باين انو جديد في ايدوا
_د بدل اللي كسرتوا عليه رقمي لما تخلصي رني عليا هبعتلك السواق يوصلك للبيت
-لا ملهوش لزوم انا هعدي احيب عربيتي من البيت

_انا قولت ايهه
-حاضر
_واخر حاجه ممنوع ممنوع ياوتين تقفي تكلم ولد ايا كان يكون مين ممنوع تقعدي في الكافيه بتاع الكليه ولو وقفتي مع صحباك الضحك بصوت عالي ممنوع هروح مع صحابي هنا او هنااا ممنوع تخلصي وترني عليا عشان ابعتلك

السواق
-يلا بينا نروح
_اييه

-اه والله اصل انت شويه وهتقولي ممنوع تتنفسي في اييه ب الضبط الصبح تقولي البنطلون د لا اصل مش عارف في ايهه ودلوقتي دَ ممنوع ودَ ممنوع
شغلي العرابيه تاني
ف بصتلوا بخوف
-رايحين فين_هروحك مش معوزاش تسمعي الكلام يبقا بلاها احسن

-ايههه لا لا انا هسمع الكلام انا كنت بهزر بس
بصلي بسخريه اللي هو هصدقك واكدب عنيا
بصتلوا بغيظ وسبتوا ونزلت بني ادم براس بخاخه صحيح

كنت بتمشي في الممر
-هووف اخيراا اليوم خلص
=وتينن

بصيت ورايا كان آدم
-احم نعم يا آدم
=سمعت انك اتجوزتي

-ااه ايوه.
=طب و وانا وانا ياوتينبصتلوا ب استغراب -انت اي مش فاهمه
=انا بحبك يا وتين
-ادم لو سمحت الزم حدودك انا واحده متجوزه وبحترم جوزي سواء ف غيابوا او حضوروا

سبتوا وكنت ماشيه لكنوا مسك ايدي عشان يوقفني
كنت ه التفت ليه وازعق
ولكن سمعت صوت عالي وعصبي جاي من ورايا

_وتييين
-م مرااد
يتبع…
قرب بسرعه مننا وفلت ايد آدم
قولت بخوف
-م مرااد هو م…

مراد ضرب ادم بوكس وقعوا علي الارض ونزل فيه ضرب
وقال بعصبيه
_اللي عاايز بنحبها دِ تبقي مراتي يا ابن الك”لب

حاولت اقوموا من علي ادم بس معرفتش
اتكلمت بدموع وصوت عالي عشان يسمعني
-مرااد سييوا هيموت ف ايدك ابعدد

بعد عنوا وقرب مني ومسكني من ايدي وجرني ورااه
وصلنا للعربيه فتح الباب وزقني جوه العربيه

كان سايق بسرعههه وانا كنت قاعده خايفه ومنكمشه علي الكرسي
انكلمت برعب
– ممكن ت تهدي السرعه لو سمحت

يصلي بطرف عينوا ومره واحده وقف العربيه
كنا وصلنا البيت
فتح باب العربيه ومسك ايدي ودخلنا البيت

=وتيين

كان صوت تيم وهو جاي ناحيتي فلت ايدي من ايد مراد وحضنتوا
-عامل اي يا قلب وتين=الحمدلله
-عملت ايه انهرده ف المد…
قاطع كلامي مراد وهو بينده علي الست فاطمه بصوت عالي ومخيف
_ يا داااااده
÷ن نعم يا بيه

سحب تيم من حضني وادهولها
=خديه علي اوضتوا
ورجع مسك ايدي ومشاني وراه لحد باب الاوضه
دخلنا وقفل الباب وبدأ يزعق
_اتكلمييييي ميييين الحيوا”اااان د ماااسك ايدك ليييه
-د د

_اتكلمييييي بطلي تتهتهي ف الكلاااام بلاااش تعصبيني ااكتر
سكت دموعي مغرقه وشي مش عارفه اتكلم م الخوف لكن اتصدمت لما لقيتوا بيقول
_ااهه ولا يكون هو دَ حبيب القلب اللي كنتي رافضااني عشاانواا
قرب منها مراد ورفعها من علي الارض وهمس جنب دونها

_ايا كان بتحبيه او لاء انت بقيتي علي اسمي بقيتي ملك ل مراد الجزار وانا استحاله اسيب حاجه ملكتها و والولد د انا هربيه عشان يعرف يبص عليكي تاني
كنت بتنفس بصعوبه بسبب قربوا مني
اتنهدت بتعب وحزن اول ما خرج
سابني وخرج ومسمعش اي حاجه

انا مش فاهماه حقيقي يعني هو طيب وكويس ولا وحش وقاسي ولا بيحبني وبيغير عليا ولا دَ حب تملك
نمت من كتر التفكير
صحيت تاني يوم مكنش موجود في الاوضه
غيرت هدومي ونزلت

كان قاعد مع تيم بيضحك معاه
بيضحك!!! مرااد بيضحك مع طفل
قربت منهم بصدمه
-احم صباح الخير
رد تيم بس
=صباح الخير يا وتين
قربت من تيم وبستوا وقعدت مكاني النحيه التانيه

فطرنا وهو لحد دلوقتي مكلمنيش ولا كلمه كان كل كلاموا ل تيم عن مدرستوا الجديده
_يلا يا بطل خلصت اكل

=ااه
-وانا كمان خلصت
بصلي من تحت لفوق كدا وبص علي هدوم الخروج اللي لبساها وقال
_ليه انت رايحه فين
رديت بخوف
-الكليه
_مفيش خروج لا لكليه او لغيروا
قالها ببرود شديد وكان ماشي وسايبني وتيم كان خرج للعربيه
اكلمت بغيظ
-تمام يا مراد هتيجي مش هتلاقيني في البيت
لف وابتسملي بسخريه
_لو تعرفي تخرجي وريني

ومشي وسابني
-عاااا باارد انا هوريك قال بتعرفي تخرجي وريني نينيني

استنيت شويه علي ما اتاكدت انو خرج هو وتيم
وخرجت لكن

واحد من الحُراس
÷رايحه فين يا فندم
-خارجه في مشكله
÷انا اسف لحضرتك بس مراد باشا منبه انك متخرجيش ولو عوزتي حاجه نجبهالك
دخلت وانا بدبدب برجلي ف الارض
لقيت تليفوني بيرن كان مراد

فتحتسمعت ضوت ضحكتوا البارد المستفز ابن الحلوه دَ
-مرتاح انت طبعا وانت مش مخليهم يخرجوني
_ااه طبعا مرتاح

قفلت في وشوا كائن سمج
ب الليلكان مراد داخل الفيلا ولمح تيم قاعد جنب حمام السباحه بحزن ف راحلوا
رفعوا من علي الارض وقعدوا علي رجلوا
_مالك يا بطل مدايق ليه ، وليه مش قاعد مع وتين

التفت حوليه وقال
_لكن صحيح هي فين
بصلوا تيم بحزن
=انت وحش اووي يا عمو
بصلوا مراد ب استغراب خصوصا انوا مزعقش معاه او ضر”بوا قبل كدا

_ليه يا حبيبي بتقول كدا
=عشان انت مزعل وتين وهي قاعده من الصبح في الاوضه نايمه
_نايمه و اي دخل النوم في الزعل
=عشان وتين بتنام كتير لما بتزعل
وكمل ببرائة اطفال
=ممكن يا عمو متزعلهاش عشان هي حد حلو وطيب اووي انا بحبها زي مامتي

ابسم مراد ب تأثر
_اممم طيب اي رأيك نصالحها
=ايوهه بس هنعمل ايهه
_اممم فكر معايا شويه
ضحك تيم ببرائه

= هي بتحب البيتزا ب التونه اوووي
قال مراد ب استغراب

_تونهه!!
قال تيم ب اشمئزاز=اهه هي زوقها مخلتف عن الناس ف الاكل
ضحك مراد عليه وخرج تليفونوا وعمل اوردر
=دلوقتي بقا جه وقت اننا نصحيها قالها بخبث

_خلاص هروح اصحيها وناجي
=تؤ تؤ مش هنصحيها عادي تعالي اقولك هنصحيها ازاي
في الاوضه
دخل تيم وهو بيتسحب علي اطراف اصابعوا ومراد وراه بيقلدوا وماسك ضحكتوا
قرب تيم من السرير وشال الغطا وركب السرير هو من ناحيه ومراد من ناحيه
عد علي ايدي بهمس

=واحد اتنين تلاته
وبدأوا يزغزغوا وتين
-هههه اااه خلااص يا تيم
=هههه لاا مش خلاص يالا ياعمو بسرعه
-هههه هلاص يا مراد ب الله مش قادره اهههكان صوت ضحكهم عالي مالي القصر بصلهم مراد بحب دفين
=خلاص خلاص يا عموا ل تموت مننا ولا حاجه

ضربتوا علي مقدمت راسوا
-لمض_يلا بقا ننزل انا ومراد عاملين ليكي مفجأه
شديت الغطا تاني
-مش عايزه انزل عايزه انام
بص تيم ل مراد ب يأس لكن مراد غمزلوا ب بخبث
_خلاص براحتك يلا يا تيم

-عاااا مراد انت بتعمل اي
صرخت كدا لما لقيت مراد بيرفعني من علي السرير وشايلني وخارج براا
_احنا قولنالك يلا ننزل ب الزوق وانتي مرضتيش ف نزلناكي بقلة الزوق صح يا تيم

بصيت علي تيم اللي ماشي ورا مراد وبيصقف ب ايدوا
=ايوهه صح عمو معاه حق
-خلاص نزلني بقا
جريت علي العلب اللي كانت موجوده علي الترابيزه
-بيتزا

فتحت العلبه
-بيتزا ب التونه !
_اهه مش انت بتحبيها
عيوني دمعت اول مره حد يفكر يغملي حاجه بحبها
-ااه شكراا اووي
كانت نظرات مراد ووتين كلها اعجاب او حب ؟!

قاطع اتصال نظراتهم تيم وهو بيزعق
=انتوا لسا واقفين انا جعاان
ضحكنا عليه وقعدنا اكلنا سوا

وبعدها لعبنا حسب طلب تيم
كان مراد عليه الدور و مغمض عينوا
وانا تيم بنجرري حواليه عشان يمسكنا
ولكن دخلت واحده من الباب وقالت بصوت عالي
÷مرااادوجريت حضنتوا و….

ياترا اي قصه مراد
ومين البنت دي
يتبع…
كانت واقفه وتين بصدمه وهي باصه لبنت دِ وهي حاض”نه مراد
÷مراد حبيبي وحشتني

قالت وتين في نفسها*حبيبك
قربت منها بسرعه وجبتها من شعرها اللي ضرباه اكسجين
وقلت بعصبيه وصوت عالي

-حبيب ميين يا ماماا
البنت وهي بتخاول تخلص نفسها من ايد وتين
÷اه اه ابعدي خليها تسيبني يا مرااد
بصت وتين لمراد نظرات تطلق شرار وغضب
مراد كان واقف كاتم ضحكتوا ب صعوبه

بس قرب منهم وحاول يفك ايد وتين لكن هي كانت مسكاها جامد ف بعد وهو بيقول في بالوا
*احسن عشان تبطلي تلزيق*
-ملكييششش دعوهه بييه كلميني اناا مين دَ اللي حبيبك ياختي
البنت قالت بدموع

÷مراد حبيبي وخطيبي
-ايهه يا عنيااا
شدت اكتر وتين علي شعر البنت دِ وهي بتقول
-دَ جوزي ياللي تنشكي
ورمتها علي الارض

ومراد وتيم كانوا واقفين ميتين من الضحك
البنت قامت من علي الارض وكانت راحيه ناحية مراد
شدتها وتين من دراعها وقالت بعصبيه

-انت اييه مبتحرميش
البنت بصت لمراد وقالت بدموع
÷كدا كدا يا مرااد تتجوز طب واناا

مراد وقف ضحك وقال بجديه
_ سيلين انا مقولتلكيش قبل كدا اني بحبك انت اللي علقتي نفسك بيا
قرب من وتين وحط ايدوا علي وسطها بيقربها منوا واتكلم بحب
_ وانا دلوقتي راجل متجوز ياريت تحترمي دَ
بصت سيلين في الارض ورجعت بصت علي مراد بشر وقالت

÷ يبقا لو مكنتش ليا مش هتكون ل غيري خلي بالك بقا من السنيوره
وخرجت بسرعه من الفيلا
_________________
في مكان آخر
÷آآآه ميه عايزه ميه
دخل راجل ضخم ورمالها كوباية مايه وقال بقسوه
×اشربي ل تموتي مننا والبيه آمر انك تفضلي عايشه

شربت ب لهفه وقالت بدموع والم
÷ارجوك خرجني من هناا انا تعبت
دخل راجل مجهول وشاور للحارس دَ انو يخرج
×تبقي بتحلمي يا ريما
÷أنتَ!!!!
يتبع…

÷محمد؟!!
قرب محمد من ريما ومسك شعرها وشد عليهه
×اهه محمد يا خااينه
وضربها ب القلم

قالت ريما من مبين دموعها
÷انا مخنتكش
ضربها تاني
×كداااابه ، سبتيني وروحتي اتجوزتي غيري وخلفتي منوا كمان
ذادت دموع ريما وقالت

÷ كل بسبب عمايلك وغيرتك اللي بقيت بتقتلني وتخنقني ولو علي بنتي ف اهه ماتت يا محمد ماااتتت
________________
في قصر مراد
بعدت وتين عن مراد بتوتر
مراد بصلها وفضل يضحك جاامد
وهي طلعت تجري علي اوضتها

مراد اخد تيم ونيموا بعد ما فضلوا يضحكوا علي وتين
دخل مراد الاوضه عند وتين
كانت نايمه علي السرير وتغطليه ب اللحاف كلها

ضحك بخبث وغير هدوموا
وراح نام جنبها وشدها ل حض”نوا
انتفضت وتين وحاول تبعد وقالت بتوتر
-مراد ايهه اللي بتعملوا د ابعد لو سمحت
شدد مراد من حضنوا ليها

_تؤ واحد وحاضن مراتوا ملكيش دخل انتِ
بصتلوا برفعة حاجب وسكتت
قرب من ودانها وقال
_كنت غيرانه عليا

بصتلوا بتوتر-هو هو يعني
*ملقتش تبرير ف قالت ب اندفاع
-ايوه مش جوزي
ضحك مراد بصوت عالي علي وهي تاهت في ضحتكوا اللي تخطف وقالت بتوهات

-ضحكتك تجنن
بصلها بغرور
_طب منا عارف
وكمل
_وبعدين يعني د انا البنات بتجري ورايا بسبب ضحكتي
بصتلوا ب استنكار وقالت
-لا واللهابتسم لحب وتلاعب وقال

_ااه والله حتي انت لسا شايفه سيلين تحت وهي بتعترفلي بحبها
بصتلوا بغضب وغيره وضربتوا ب اديها الصغيره علي صدروا وبتحاول تبعد لكنوا ماسكها ومتبتت فيها

-مراااد ابعد عني رحلها يلا
ضحك مراد وشدها لحضنوا تاني وحط راسوا عن رقبتها
_مقدرش
قالت وتين بتخدر
-ل ليه
قال بحب_حد يبقا معاه القمر ويبص للنجوم
بعدين استدركت نفسها وحب تغيظوا

-وبعدين انت كمان مش متجوز اي واحده
بصتلوا بغرور وقالت ببرود واستفزاز
-لا ولا نسيت آد..
مكملتش بسبب ايد مراد اللي حطها علي بقها وقال بصرامه

_اوعي اوعي يا وتين ف يوم تفكري تجيبي سيرة راجل غيري او حتي تنطقي اسموا
بصتلوا بخوف من عيونوا الحمره وعروق ايدوا ورقبتوا البارزين وفضلت تهز براسها موافقة علي كلاموا
بعد ايدوا وحضنها تاني لكن المره دي حضن ومتملك وقال بهدوء

_ انت بتاعتي انا وبس يا وتين
هزت راسها ببلاهه وناموا الاتنين
تاني يوم ف شركه مراد

+هاه يا مراد هنعمل ايه
_مش عارف يا علي مش عارف هقول ل وتين ازاي
يتبع…
رجع مراد البيت
دخل في هدوء وملقيش حد في البيت لحد ما شاف الست فاطمه

_داده فين وتين وتيم
ابستمت الست فاطمه ب طيبه وقالت بحب
÷قاعدين في المطبخ من الصبح بيعملوا اكل نحب اندها يا بيه
قال وهو بيقلع جاكت البدله ويرمه ب اهمال علي الكرسي
_لا لا انا داخلهم
ردت بصدمه

÷داخلهم فينن!!
مراد اول مره يعنلها ويدخل المطبخ
مردش عليها عشان كان راح علي المطبخ بسرعه
دخل مراد المطبخ واتصدم

وتين كانت واقفه لابسه بلوزه بيضه اوفر سايز وعليها رسوم كرتونيه وبنطلون اسود وعامله شعرها كحكتين
مراد
*شكلها كان زي الاطفال اووي بس جذااب هي ازاي جميله كداا *
كان بيقول كدا وهو واقف بيتفرج عليها وهي بتعمل اكل شويه وتلعب مع تيم اللي كان قاعد فوق ترابيزة المطبخ

-ايهه يا داده واقفه علي الباب ليه
قالتها وتين وهي مديه ضهرها للباب
قرب منها وحضنها من ضهرها
_بس انا مش الداده
انتفضت وتين وقالت

” رواية عروسي الهAربه ” لتكلمة الجزء التالى من الرواية اضغط هنا?⏬???

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top